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この記事は2019年11月7日クアラルンプールで開催されたシティトゥシティ・アジアパシフィック・リーダーズ・カンファレンスでロウ師(Rev. Ro)が発表したものを土台にしている。ロウ師は現在、シティトゥシティ・アジアパシフィックのカタリストそしてリビング・フェイス・コミュニティ教会の主任牧師である。また、ゴスペル・コアリッションのサラ・エエコフ・シストラ (Sarah Eekhoff Sysitra)氏の記事「なぜ韓国でキリスト教は成長を止めたのか」からの情報も含まれている。
教会員数15,000人の韓国教会の一人の牧師が頭を垂れ泣いた。数分後、その牧師は「教会を大きくする術は知っていたけれど、福音を育てる術を知らなかった。」と言った。
そのような落胆は場違いな気がする。なぜなら韓国教会の礼拝出席者数はアジアの憧れの的だからである。世界で一番大きなバプテスト、長老派、メソジスト、アセンブリー・オブ・ゴッド教会はすべて韓国の首都ソウルにある。ところが、サラ・エエコフ・シストラ氏によれば、韓国の教会成長は頭打ちになっており、教会出席者数も縮小しているのである。「なぜ韓国でキリスト教は成長を止めたのか」という記事の中でサラ氏は多くの理由を述べている。西洋の世俗化から腐敗、そして物質主義などの理由を幅広く挙げているが、教会が考慮すべき理由はまだ他にあるはずである。
1990年代、韓国経済は「漢江の奇跡」と呼ばれる成長を遂げた。この当時、教会は安易な信仰主義 (easy-believism) や柔らかな律法主義 (soft legalism) 、あるいは熱心な道徳主義 (a hard working-type moralism)を享受したのである。偶然の一致ではないが、人々も教会指導者もお金と信仰とを「神の祝福」として関連づけたのである。2000年には人口の31%がクリスチャンであった。2200年には33%にまで成長し、その後の30年間は平行線をたどるのではないかと推測されている。
振り返ってみると、教会は表面上健康であるように見えていたが、実は内側から侵蝕されていたのである。ロウ師は「繁栄の福音 (the Prosperity Gospel) が入り込んで来ました。韓国のキリスト教においてお金が一番の敵でした。」と言う。サラ氏が言うように、「富は韓国にとって良き救い主ではなかった」のである。特に、それは若者に当てはまるのではないだろうか。
OECD(注1)34か国の内、韓国の若者は最も不幸せで、自殺率も韓国は二番目に高い。保健福祉部(The Ministry of Health and Welfare Korea)によれば、自殺は20歳代の死因のトップである。教会は逃れの場所、そして希望の場所であるはずなのに、若者はそうとは思ってはいないようだ。「驚くばかりに若い世代は教会を離れているのです。」と新約聖書学のスティーブン・チャン(Steven Chang)教授は言う。熱心な道徳主義も安易な信仰主義も彼らには魅力的ではない。教会は難しいレッスンを学ばねばならない時に立たされている。日本の教会を含め他の教会にとっては、韓国の急速な教会成長の中に隠されている諸問題を観察する機会でもある。
私は日本人牧師の妻として日本に26年住んでいる。もし隣国から教訓を学ぶ謙虚な姿勢があるならば、今回のロウ師の発表は日本の教会に現実的かつ堅実な希望を与えられると思う。
1. 人々の心に語る
ゴードン・コンウェル神学校のスティーブン・ウム (Stephen Um)教授は「人の意志に説教したり律法や戒めが要求していることを強調したりしても動機づけにはならない。」と言う。ところが、牧師たちはそれをしているのである。だから、ウム教授は教会員の減少に気づいていた韓国の牧師たちを対象に2012年に首都ソウルで非公式のシティトゥシティ・カンファレンスを開くことに同意した。カンファレンスでは、イエスが成し遂げた働きによる恵みの教理の実践的意味合いを強調した神学が教えられた。初日は150人の牧師が出席していたが、三日目の最後の日には70名しかいなかった。カンファレンスを主催した人がウム教授に後で、「牧師たちは、教会出席者数を増やす何か新しい流行の先端をゆくやり方を求めて参加したようです。」と伝えている。
2年後、別の考えを持った20人の牧師がウム教授のところに来て、自分たちはあなたの話を聞く用意があると言ったのである。ロウ師によれば、彼らは「教会成長のためにここにいるのではない。そういった考えでは上手くいかないし、神を喜ばすこともできない。」と言ったそうである。
2. 森林を植林する
「誰もがメガチャーチの牧師でありたいと思う。しかし、それがダメだとは言わないが、私たちは地に足をしっかり降ろしたいのである。一旦福音が牧師の心を掴むと、大きな教会の牧師でなければならないとは思わなくなる。個人の宣教(あるいは成功)よりもむしろ福音に感動するようになる。」とロウ師は言う。
非公式カンファレンスの2年後、ステファン・ウム教授のもとに来た20人の牧師たちは40代、50代であった。その内の10人ぐらいがすでに「大きな森林 (the big forest)」グループと呼ばれるものを形成していた。彼らは毎週祈りのために集まっていた。グループ名は、メガチャーチの代わりに幾つかの教会―教会開拓の森林―を開拓したいという願いから出てきたものであった。発起人の20名の牧師たちは、「私たちの教会はスラム化した飛び地のように孤立した教会でした。私たちに必要なのは福音を中心にした教会なのです。」と謙虚に語っている。
この「大きな森林」グループがシティトゥシティ韓国の中核となったのである。シティトゥシティ韓国の最初の公式カンファレンスは2017年に開催され、600人の牧師が参加した。2018年の二回目のカンファレンスはティム・ケラー師の話を聞くためもあってか2000人以上の牧師が参列した。ウム教授は「今では約1,000名の牧師がしっかりとしたネットワークを持っています。そしてそのネットワークは成長し続けており、参加している人たちはネットワーク作りや訓練そして教材資料にも興味を示しています。」と言う。
3. 韓国文化のグループ性 (Groupishness)という特色は促進する働き (Catalyst)になりうる
全体の益のために犠牲を払おうとすることは韓国の素晴らしい強みである。全体のための犠牲的精神が、国そして教会を急速に繁栄させたのである。「私たちは一つである」「一人ではこれを達成できない」といった精神が、逆境の中で韓国を神に近づけたのではないか。同じ精神が教会の群がる森林を国中に広げるムーブメントへ駆り立てるかもしれない。その反面、小さな規模でのグループ性は狭い枠組みの党派性になりうる。韓国の強さが逆に文化的罪になりうるのである。メガチャーチの「神格化された (demigod)」牧師が福音の真理よりも権力や地位を追い求める時、強みとしてのグループ性が逆に狭い枠組みの党派になる一つの例である。古い世代はこのタイプのリーダーに従おうとするけれど、韓国の若者は心の欲求に対する回答を益々求めてくるであろう。
4. 罪の告白
プロテスタントの最初の宣教師は1884年に韓国に到着した。韓国古来の超越した存在を信じる信仰、そして宣教師の働きもあって、1907年にはリバイバルが起きる機は熟していた。その時のリバイバルは「ピョンヤンリバイバル」あるいは「偉大なリバイバル」と呼ばれている。そのリバイバルでは、韓国の牧師とアメリカの宣教師が共に罪の告白をし、何千もの人たちの信仰が刷新されている。多くの韓国人はキリスト教に自由と家庭のような温もりを感じていて、中国の仏教や日本の神道がもたらす帝国主義的、植民地主義的なものとは見ていないようだ。
ピョンヤンリバイバルの時の牧師のように、今日、幾人かの牧師が公に悔い改めをしている。ウム教授は「シティトゥシティ韓国の理事会メンバーの一員で50代の能力ある指導者は、自分が福音を中心にしていなかったこと、そして教会が変わらなければならないことを教会員に告白した。」と言っている。
この記事の初めの部分で紹介したロウ師も同じ結論であった。福音を成長させることが目標であるべきである。なぜなら福音は人々の心に語りかけるからである。教会の規模が大きくても小さくても、神は栄光を受けられる。日本の教会が福音の成長を願うようになり、そしてどこであろうと誰であろうと謙虚に相手から学ぶようになるよう祈りましょう。
注1 The Organization for Economic Co-operation and Development.
The Korean Church Is Slowing Down: What can Japan learn?
This article is based on Stephen Ro’s presentation at the City to City Asia Pacific Conference on November 7, 2019, Kuala Lumpur. Ro is the City to City Asia Pacific catalyst and Senior Pastor for Living Faith Community Church. It includes information from The Gospel Coalition Senior Writer, Sarah Eekhoff Syistra, from her article “Why Christianity Quit Growing in Korea.”
A Korean church pastor of 15,000 dropped his head into his hands and wept. After a few minutes he said, “I knew how to grow the church but I did not know how to grow the gospel.”
Such despondency seems out of place, when Korea’s church attendance is the envy of Asia. The largest Baptist, Presbyterian, Methodist, and Assemblies of God congregations in the world are in Korea’s capital city, Seoul. However, according to Sarah Eekhoff Syistra, church growth has finally stalled and church attendance is shrinking. She cites a number of reasons for this in her recent article, “Why Christianity Quit Growing in Korea.” They range from Western secularization, high-profile corruption and materialism, but there are more reasons for the church to be concerned.
In the 1990’s Korea’s economy grew through the roof in a phenomenon called “The Miracle on the Han River.” During this time, the church allowed either an easy-believism and soft legalism, or a hard working-type moralism. Not coincidentally, the people and church leaders made the connection between money and faith as “God’s blessing.” By 2000, 31% of the population was Christian. It is estimated to grow to 33% by 2200 and then it will flat line for the next thirty years.
Looking back, the church appeared healthy but it was being hollowed out from within. “The Prosperity Gospel slipped in,” says Stephen Ro. “Money is the number one enemy in Korean Christianity.” As Ms. Systira said it, “Wealth has not been a good savior to Korea,” especially to the youth.
Of the 34 OECD* members, South Korea’s youth is the least happy and the country has the second highest suicide rate. Suicide remains the top cause of death among Koreans in their 20s, according to the Ministry of Health and Welfare. The church that should be a place of refuge and hope is not seen that way by the youth. “The younger generation is leaving the church in startling fashion,” says Steven Chang, a New Testament professor in Seoul. Hard working-moralism and easy-believism are not attractive. That puts the Korean Church in a challenging season with difficult lessons to learn. It is also an opportunity for other churches, like the Japanese church, to observe the problems hidden within quick growth.
I have lived in Japan for 26 years and have been a Japanese pastor’s wife during that time. Stephen Ro’s presentation gave me sober hope for the church in Japan, if we can take some direction from our neighbor to the East.
1. Speak to People’s Hearts
“Preaching to the will and highlighting the requirements of the law and commandments, doesn’t motivate the heart,” Stephen Um, Professor at Gordon Conwell, said, but that is what pastors were doing. This is why he held the first City to City Conference in Seoul in 2012 for Korean pastors, who were aware of declining membership. At the conference they were given a robust theology emphasizing the practical implications of the doctrines of grace through the finished work of Jesus. About 150 pastors came the first day, but by the third and last day, there were only 70 pastors. Organizers told Um that they were looking for some new and trendy method that would help them grow their church attendance.
Two years later, 20 pastors had a different view. They came to Um and said that they were ready to listen. According to Ro, they gathered together and said “We are not just here for church growth anymore. It does not work and is not pleasing to God.”
2. Plant a Forest
“Everyone wanted to be a megachurch pastor,” Ro said. “Now we’re more sober. Once the gospel gets a hold of them, pastors will realize they don’t have to be big-church pastors. They can get excited about the gospel more than their personal ministries.”
The twenty pastors who came to Stephen Um, two years after the conference, were in their late-40s and 50s. Around 10 of them had already formed what they called the “big forest” group, where they gathered weekly to pray. The name came from their desire to plant churches—a forest of church plants--instead of several large megachurch trees. These initial pastors were humble enough to say, “We had a ghettoized version of the church,”—a territorial enclave. “We needed to be more gospel-centered.’”
That group became the core of City to City Korea. The first public City to City Korea conference was held in 2017 and 600 pastors came. The second conference, in 2018, drew more than 2,000 to hear Tim Keller. “Now,” Um said, “we have a robust network of about 1,000 pastors—and growing—interested in networking, training, and resources.” Church plant trees were connecting into small groves that could spread to create forests.
3. Korea’s Cultural Trait of Groupishness Can Be a Catalyst
Korea’s willingness to sacrifice for the good of the whole is one of the country’s greatest strengths. That enabled the country—and its churches—to prosper rapidly. The “we’re in this together,” “we can’t do this alone” spirit drew Korea to God in times of adversity. It could be the same spirit that fuels the forest of churches into a movement across the country. On the other hand, groupishness on a small scale is “clannishness” and it can turn Korea’s strength into a cultural sin. It is on display when a megachurch “demigod’ pastor pursues power and status instead of gospel truth. The older generation may have been willing to follow this type of leader, but Korean youth are increasingly asking for answers to their deepest heart needs.
4. Confession of Sin
The first resident Protestant missionary arrived in Korea in 1884. Because of indigenous Korean beliefs in a supreme being and certain missionary practices, Korea was ripe for revival in 1907: It was called “The Pyongyang Revival” or “The Great Revival.” At that time both Korean pastors and American missionaries publically confessed sins, and the faith of thousands was renewed. To many Koreans, Christianity smelled like freedom, like home. It didn’t seem imperialistic or colonialistic, the way the Buddhism of China and the Shintoism of Japan did.
Like the pastors of the Pyongyang Revival, some pastors today have repented publicly. “One of our City to City Korea Board Members in his mid-50s—a very capable, high-capacity leader,” Um said. “confessed to his congregation that he wasn’t focused on the centrality of the gospel, and that we have to change.’”
The pastor, mentioned at the beginning of the article, had come to the same conclusion. Growing the gospel should be the goal because it speaks to people’s hearts. Whether the numbers are large or small God will have the glory. Pray that the Japanese church would desire this, and be humble enough to learn wherever, and from whomever it can.
*The Organisation for Economic Co-operation and Development.