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2020年4月、RCTC(リディーマー・シティー・トゥー・シティー)のポッドキャストシリーズ「コロナ時代の教会」、アンドリュー・カタイ氏(シティー ・トゥー・シティー・オーストラリアのCEO)へのインタビューからの抜粋要約。聴衆の心に響く説教とは、どんなものなのでしょう。聴衆が納得して前向きになるように語るには、どうすればいいのでしょう。経験豊かなカタイ氏の語りをもとにまとめました。
パート1では、人類学の基本枠組みから、その人の心が意思、思考、身体、感情に与える影響を大まかに見てみました。そして説教に適用するため、アンドリュー・カタイ氏の以下の引用に注目しました。「心が欲するものは、意思が選び、思考が正当化し、身体が行動に移し、感情が快感を得る」
このように表現したのは何もカタイが初めてではありません。アウグスティヌスもまた、心の欲求と行動や感情はつながっていることを、以下のように表現しています。
何かいいものを期待する愛は、欲求
何かいいものとして今経験する愛は、喜び
何か悪いものを予想する愛は、恐れ
何か悪いものとして今経験する愛は、悲しみ
私たちは、何か取り上げられてもそれほど好きでないものなら、悲しいと思いません。逆にそれほど好きでないものをもらうと、嬉しくないのです。欲求や喜び、恐れや悲しみは、それぞれ愛の表れです。心に届く説教とは、聴衆の心に潜んでいる愛がどんな姿か、またその「愛」がどんな行動として現れるかを知ることから始まります。
これをもとにカタイ氏は、ティモシー・ケラーが提案した、心に届く説教をするための実践的な方法を二つ紹介しています。
1. 説教の適用では、心の問題として以下のように問いかけます。「私たちの心が何かを欲しがると、なぜ他のことがしづらくなるのだろう?」
説教の適用として、例えば聴衆に喜んで献金するように勧め、家計管理の方法にアドバイスを与えることはできるでしょう。しかしこれは聴衆の意思にも思考にも働きかけていません。伝えているのは、献金とは何かを教え、聴衆に理解させ、そのように行動するよう促すメッセージです。 その前提には何があるでしょうか。ほとんどの聴衆が、自らすすんで気前よく捧げるとはどういうことかわかっていないということでしょうか。それともよく理解しているというものでしょうか。
喜んで多くの献金ができるように促すには、もっと意思の力に働きかけることが必要だと言う人もいます。しかし、説教者として求められているのは、心のもっと奥深いレベルで何が起きているかに聴衆の注意を向けさせることです。もしいのちの泉が心から湧くなら、 (箴言4:23、マタイ15:19、 ヤコブ 1:14-15、4:1)、 本当の変革はどんなものでも、まずは心が変えられるところから始まるからです。ですから、以下のように言うことができます。「自分の心に注意を向けてみてください。なぜ自分にとって、献金をするのがそれほど難しいのでしょう?」説教の適用を質問に変えると、福音を具体的な課題に当てはめることができます。
2. どうしたらそのような人たちに福音を語れるでしょうか。
なかなか献金したがらない人には、以下のような理由が考えられます。
自身が経済的困難にあると考えている。
経済的に成功したいと思っている。
快適なライフスタイルを優先させている。
どのケースも心の問題が反映されています。使徒パウロが人々に献金を求める時、ほかの人よりも経済的に恵まれていることに注目しませんでした。(Ⅱコリント8~9) コリント人の中には比較的裕福な者もいましたが、そうであっても、パウロは彼らに福音を指し示したのです。
「あなたがたは、私たちの主イエス・キリストの恵みを知っています。すなわち、主は富んでおられたのに、あなたがたのために貧しくなられました。それは、あなたがたが、キリストの貧しさによって富む者となるためです。」 (Ⅱコリント 8:9).
パウロは読者の心に語りかけ、イエス・キリストがすでに達成したことに目を止めるよう励ましています。貧しくなった(十字架で全てを手放した)イエスによって自分が富む者になった(決して奪われることのない霊的祝福の全てを与えられた)と心底気づいたら、変えられたい、そして与えたいという気持ちが内側から溢れるだろうと考えていたのでしょう。これは、献金という外的変化は心が変えられるという内的な変化の結果として現われるという見方です。
もちろん意思や思考に訴えて、もっと献金するように励ますこともできます。でもそれだけでは、キリストの愛以外のもので心が満たされている状態だとも言えるのです。
「もっと献金したら、牧師からよく思われるだろう」
「もっと献金すれば、自分自身をいい人間だと認められるだろう」
「もっと忠実に献金すれば、神さまは祈りを聞いてクリスチャンの夫を与えてくれるだろう」
以上のような場合、表面上の行動は変わるかもしれません。でも説教者の意図とは違って、聴衆がイエス・キリスト以外のものに心を向けるのを認めてしまうことになります。神は個人の目的のための手段になり、彼らが喜んで献金するのは神のためではなく、自分自身のためになってしまうのです。
徹底的に惜しみなく与える無条件の神の愛だけが、人の心に衝撃を与えます。それが、聖書の言う「献身(献金)」なのです。
著者
デイミアン・グレートリー
デイミアンは詩子と結婚しており、共に英国のリージェンツ神学校で学んだ。彼らは若い頃からミニストリーに携わっており、福音を通して霊的、社会的、そして文化的な刷新が自分自身、家族、そして街にもたらされるため、よく整えられた次世代の教会開拓者を見たいという思いがある。
PREACHING SO AS TO REACH THE HEART (PART TWO)
Back in April, Andrew Katay, CEO of City to City Australia, spoke as part of a series called ‘Church in Outbreak’ produced by Redeemer City to City. This podcast provided some thoughtful techniques on how to preach in such a way as to reach people’s hearts, and serves as the main inspiration and resource behind this article.
In the previous article we looked at a basic anthropological framework and glanced at the influence the heart has on our will, mind, body and gut. In an attempt to understand the implications this has for preaching, we highlighted the following quote by Andrew Katay: “What the heart desires, the will chooses, the mind justifies, the body does, and the gut feel good about.” Katay is not the first to make such observations. Augustine also connected the desires of our heart with our actions and emotions, and observed:
Love as you anticipate a good thing is desire.
Love as you experience that good thing in the present is joy.
Love as you anticipate a bad thing is fear.
Love as you experience that bad thing in the present is sadness.
If something you don’t love is taken away from you, you’re not sad about it. If something you don’t love is given to you, you’re not particularly happy about it. Desire and joy, fear and sadness, are forms of love. When we talk about preaching to the heart, we are talking about knowing the forms of love which dwell in the hearts of our listeners—and how these ‘loves’ influence their actions.
With this in mind Katay turns his attention to two practical suggestions by Timothy Keller, which help us preach so as to reach the heart.
Turn any application in a sermon into a heart issue by asking, “why do the desires of our heart make this thing difficult to do?”
We can preach by simply telling people to be generous with their money, and then offer advice on how to manage their budget. But this merely involves speaking to the will, or speaking to the mind. We are helping people to understand the subject of generosity, then calling them to go and do what they now understand. The assumption is that people simply don’t understand what generosity is? Surely most people already know what it means to be generous? For some people the problem might be that they don’t have enough will-power to be generous, but as preachers we are called to consider what is happening at a deeper level. If the heart is the wellspring of all our actions (Proverbs 4:23, Matthew 15:19, James 1:14-15, and James 4:1), any lasting transformation must come through the heart. The question then becomes, “Why, in terms of the heart, do we find generosity so difficult?” Having turned the application of our sermon into a question, we can now set about applying the gospel to a particular difficulty.
How do we preach the gospel into this category?
The answer as to why someone might find generosity difficult could be:
they see themselves as being poor
they desire to be wealthy
they prioritize a comfortable lifestyle
Each of these answers finds itself rooted in a heart issue.
The Apostle Paul, when calling people to generosity (2 Corinthians 8-9), doesn’t try to get people to understand they are wealthier than others. Even though some Corinthians will have had more money than other people, Paul still takes them to the gospel: “For you know the grace of our Lord Jesus Christ, that though he was rich, yet for your sake he became poor, so that you by his poverty might become rich” (2 Corinthians 8:9). Paul takes them to the heart and encourages them to grasp what Jesus Christ has already accomplished.
Paul seems to suggest that if people can grasp in their hearts that by Jesus’ poverty (as he emptied himself on the cross) they have become rich (they have every spiritual blessing in the spiritual realm which can never be taken away from them), it will release generosity within them. Paul sees an outward change in generosity resulting from a change in the heart.
While it is possible to get people to be more generous by appealing to their minds and wills, if this is all we do, it will be something other than the love of Christ which fills their heart:
“I’ll be well thought of by my pastor if I increase my giving”
“I will feel better about myself if I become more generous”
“God is more likely to answer my prayers and grant me a Christian husband, if I increase my tithes and offerings.”
For these people there might be outward change, but unintentionally the preacher has confirmed their hearts in something other than Jesus Christ. God has become a means to an end. They are no longer being generous for God’s sake, they are being generous for their own sake. Only the radical, generous, unconditional love of God will shock a heart into a biblical expression of generosity.
About the Author
Damian Grateley
Damian is married to Utako and they were both educated at Regents Theological College (affiliated with Manchester University), in the United Kingdom. They have been involved in ministry from an early age and have a heart to see a new generation of church planters well equipped to bring spiritual, social and cultural renewal through the Gospel, to themselves, their families and the city